تعاریف و اصطلاحات الکتریکی در صنعت

تعاریف و اصطلاحات الکتریکی در صنعت

اگر بخواهیم به یکی از مهمترین مسئله در پیشرفت تکنولوژی و صنعت اشاره کنیم، آن اختراع برق است. از همین رو دانستن و آگاهی از اصطلاحات برق برای همه لازم است. به این نکته توجه داشته باشید که کار را به شخصی که در این زمینه تخصص دارد بسپارید. برای درک دقیق تر و آشنایی با تعاریف و اصطلاحات الکتریکی در صنعت، بهتر است ادامه ی این بحث را پیگیری نمایید. در این مقاله قصد داریم هرچیزی در رابطه با اصطلاحات الکتریکی را مورد بررسی قرار دهیم. گروه صنعتی آریا شایگان نادین، شما را به ادامه ی خواندن این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید.

بهترین راه برای یادگیری تعاریف و اصطلاحات الکتریکی

  • جریان الکتریکی
  • کاپاسیتانس
  • امپدانس
  • پتانسیل الکتریکی
  • میدان الکتریکی
  • رزیستانس
  • مقاومت یا رزیستور
  • راکتانس سلفی
  • راکتانس خازنی
  • اندوکتانس

تعاریف و اصطلاحات الکتریکی در صنعت

جریان الکتریکی

نسبت تغییرات بار الکتریکی (q) به زمان (t) را جریان و واحد آن آمپر (A) است. جریان الکتریکی به وسیله دستگاه آمپرمتر که به صورت سری در مدار نصب می شود اندازه گیری می شود. جریان الکتریکی به جاری شدن بار الکتریکی گفته می‌شود. تعریف دیگر آن جریان الکتریکی به صورت نرخ تغییر بار الکتریکی نسبت به زمان تعریف شده که با نماد I نشان داده می‌شود. در یک مدار الکتریکی، بار الکتریکی را، اغلب، الکترون‌ها electron حمل می‌کنند. جریان الکتریکی با آمپرمتر اندازه گیری می‌شود.

کاپاسیتانس Capacitance

همان حالت خازنی است که در خطوط انتقال بلند، مخصوصا خطوط بلند بدون بار کاربرد دارند و موجب افزایش ولتاژ ناخواسته میشوند. واحد اندازه گیری آن فاراد (F) است که با C نمایش داده می‌شود. کاپاسیتانس به مقدار بار الکتریکی که یک خازن می‌تواند ذخیره کند به وسیله ظرفیت خازنی تعیین می‌شود. این مقدار به صورت فراوانی بار الکتریکی نسبت به تغییر ولتاژ بین دو نقطه در خازن تعریف می‌شود. کاپاسیتانس با واحد فاراد (F) نشان داده می‌شود.

امپدانس Impedance

امپدانس به مقاومت موثر یک مدار الکتریکی یا قطعه الکتریکی در برابر جریان متناوب است که از ترکیب اثرات مقاومت اهمی و واکنش الکترومغناطیسی ناشی می‌شود1. این مقدار به صورت نسبت ولتاژ سینوسی بین دو نقطه در مدار به جریان سینوسی در آن نقطه تعریف می‌شود. امپدانس به صورت عدد مختلط با واحد اهم (Ω) نشان داده می‌شود.

میدان الکتریکی

میدان الکتریکی یک میدان برداری است. در هر نقطه از فضا، بردار آن نشان دهنده قوه‌ای است که یک بار الکتریکی در آن نقطه تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. میدان الکتریکی به صورت نسبت بین بار الکتریکی و نیروی الکتریکی در هر نقطه از فضا تعریف می‌شود. میدان الکتریکی به واحد نیوتن بر کولن (N/C) نشان داده می‌شود.

رزیستانس

رزیستانس به مقدار مقاومت الکتریکی یک مدار الکتریکی یا قطعه الکتریکی در برابر جریان الکتریکی است که از ترکیب اثرات مقاومت اهمی و واکنش الکترومغناطیسی ناشی می‌شود. این مقدار به صورت نسبت ولتاژ سینوسی بین دو نقطه در مدار به جریان سینوسی در آن نقطه تعریف می‌شود.

تعاریف و اصطلاحات الکتریکی در صنعت

پتانسیل الکتریکی

اختلاف پتانسیل یا ولتاژ کمیتی است که باعث جاری شدن جریان در یک مدار بسته می شود و واحد آن ولت (V) و توسط ولت متر که بصورت موازی در مدار بسته می شود اندازه گیری می شود. پتانسیل الکتریکی، انرژی لازم برای انتقال واحد بار الکتریکی از بی‌نهایت به جسم یا نقطه مورد نظر است. پتانسیل الکتریکی یک کمیت نرده‌ای (Scalar) است که به طور معمول آن را با حرف V نشان می‌دهند و اختلاف نقطه توسط ولت سنج اندازه‌گیری می‌شود و عبارت است از مقدار انرژی الکتریکی واحدِ بار الکتریکی، و یکای آن در دستگاه SI ، ولت است.

مقاومت یا رزیستور

Resistance و Impedance هر دو مقداری هستند که مقاومت یا مقاومت الکتریکی یک مدار الکتریکی یا قطعه الکتریکی در برابر جریان الکتریکی را نشان می‌دهند. اما Resistance برای جریان مستقیم (DC) استفاده می‌شود، در حالی که Impedance برای جریان متناوب (AC) استفاده می‌شود. Resistance ولتاژ و جریان مدار را تغییر نمی‌دهد، در حالی که Impedance جریان و ولتاژ را تغییر می‌دهد. Impedance ممکن است ترکیبی از Resistance، Reactance اندوکتانس و / یا Reactance ظرفیت باشد، در حالی که Resistance فقط به مقاومت یک قطعه اشاره دارد.

راکتانس سلفی

Reactance به مقاومت الکتریکی یک مدار الکتریکی یا قطعه الکتریکی در برابر جریان متناوب است که از ترکیب اثرات مقاومت اهمی و واکنش الکترومغناطیسی ناشی می‌شود. Reactance به دو نوع Inductive Reactance و Capacitive Reactance تقسیم می‌شود. 

راکتانس خازنی

راکتانس خازنی، عامل مخالفت در برابر تغییرات ولتاژ است. خازن، یک عنصر تنظیم کننده جریان بار در یک مدار جریان متناوب، با عبور جریان مخالف است. راکتانس خازنی با واحد اهم (Ω) نشان داده می‌شود. به دلیل وجود راکتانس خازنی، اختلاف فاز بین جریان و ولتاژ ایجاد می‌شود.

اندوکتانس Inductance

اندوکتانس به مقدار مقاومت الکتریکی یک مدار الکتریکی یا قطعه الکتریکی در برابر جریان الکتریکی است که از ترکیب اثرات مقاومت اهمی و واکنش الکترومغناطیسی ناشی می‌شود. این مقدار به صورت نسبت ولتاژ سینوسی بین دو نقطه در مدار به جریان سینوسی در آن نقطه تعریف می‌شود.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی گروه صنعتی آریا شایگان نادین، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

YouTube
LinkedIn
Instagram
Telegram
WhatsApp
X

منو