رولبرینگ استوانه ای و انواع آن

در ادامه ی مبحث آشنایی با رولبریگ Roll bearing، باید در مورد رولبرینگ استوانه ای و انواع آن و کاربردش در صنایع مختلف به بحث بپردازیم. در حقیقت رولبرینگ استوانه ای نوعی دیگر از رولبرینگ‌ها می‌باشند. رولبرینگ استوانه ای، دارای ساچمه هایی استوانه ای شکل بوده و از آستانه ی تحمل بار و فشار زیادی برخوردار است. این نوع رولبرینگ‌ نیز مانند رولبرینگ‌ ها ساختار یکنواختی دارند. در این مقاله مباحثی چون: شناخت رولبرینگ استوانه ای، انواع رولبرینگ استوانه ای و… را مورد بررسی قرار می‌دهیم. گروه صنعتی آریا شایگان نادین؛ برای داشتن اطلاعاتی دقیق تر از این محصول مهم و پرکاربرد، شما را به خواندن ادامه ی این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید. 

شناخت رولبرینگ استوانه ای

همان طور که نقل شد، رولبرینگ استوانه ای از ساچمه های استوانه ای شکل با آستانه ی تحمل فشار زیاد ساخته شده اند. در ظاهر متشکل از حلقه هایی کامل که قفسه و ساچمه ها بر روی آن سوارند به چشم می آیند. رولبرینگ های استوانه ای تک ردیفه از تنوع بالایی در طرح و لبه های مختلف برخوردارند.

با پیشرفت تکنولوژی ساخت و تولید این نوع رولبرینگ، ظرافت و دقت بالاتری در ابعاد و اندازه ی بین ساچمه ها و شیارها بکار گرفته می شود. که این فرآیند، موجب بهینه سازی سطوح رولبرینگ و ارتقا روانکاری روغن گردیده است. یکی از ویژگی هایی که راندمان و طول عمر رولبرینگ استوانه ای را افزایش بخشیده، طراحی مناسب نقاط تماس ساچمه هاست. این آیتم فاصله را با لبه ها باعث افزایش داده که آستانه ی تحمل بار و درجه حرارت کنترل و بهبود می بخشد. این نوع رولبرینگ ها برای بار های شعاعی سنگین و سرعت های بالا مناسب می باشند.

انواع رولبرینگ استوانه ای

اینم محصولات در دو نوع یک ردیفه و پر غلتک ارائه می گردند که در ادامه به شرح هر نوع می پردازیم.

رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه

در طراحی این نوع رولبرینگ، یکی از حلقه های داخلی یا بیرونی، از یک یا حتی دو طرف لبه ندارد. این بنود لبه به رولبرینگ در قابلیت تفکیک شدن کمک شایانی می نماید. مزیت این نوع محصول در آستانه ی تحمل بارهای سنگین و چرخش با سرعت بالاست. این نوع بیرینگ، در مواردی نظیر نصب کردن و در آوردن قطعه، به خصوص در مواردی که انطباق باید تداخلی باشد، کار را تسهیل می کند.

انواع سری لبه در این نوع محصول:

  • N: حلقه ی بالایی بدون لبه و قابل تفکیک طراحی شده است.
  • NU: حلقه ی پایینی بدون لبه و قابل تفکیک شدن است.
  • NJ: حلقه ی داخلی در یک سمت دارای لبه است، لذا امکان تغییر مکان محوری از یک سمت ایجاد شده است.
  • NUP: حلقه ی پایینی در یک سمت لبه یکپارچه و در سمت دیگر لبه ی جدا شدنی و قابل تفکیک طراحی شده است.

مزیت این نوع طراحی لبه: نصب آسان بیرینگ را ممکن نمود و سپس با گذاشتن لبه ی شل در جلوی آن رولبرینگ را از دو طرف در امتداد محوری تثبیت کرد.

آستانه ی تحمل حرارتِ رولبرینگ های استوانه ای تا دمای 150 درجه ی سانتی گراد بدون تغییر بعد وشکل می باشد.  پنجره ی ساچمه ی آن نیز در انواع فولادی، برنجی، پلی آمیدی تولید می شود.

 

رولبرینگ های پر غلتک استوانه ای

در طراحی این نوع رولبرینگ، حداکثر تعداد غلتک دیده شده است. در اصل، به جای وجود قفسه های مرسوم در دیگر رولبرینگ ها، از غلتک استفاده شده است. یکی از مزیت های این نوع رولبرینگ ها قطر و ضخامت آنهاست. بطوری که ضخامت این محصول نسبت به پهنایش کمتر طراحی گردیده تا در پیشبرد آستانه ی تحمل فشار و میزان فضای اِشغال برای جازدن رولبرینگ مفید واقع شود. 

البته باید اذعان کرد که سرعت دورانی این نوع محصول پایین تر از رولبرینگ های معمولی  است

انواع رولبرینگ پرغلتک:

  • یک ردیفه
  • دو ردیفه
  • چند ردیفه 

یکی از معایب این نوع رولبرینگ ها نبود پنجره ی ساچمه است. با نبود این آیتم، غلتک ها با یکدیگر در تماس مستقیم بوده که موجب بالا رفتن اصطکاک می گردد. این عامل موجب به بالا رفتن سایش می گردد. البته نا گفته نماند جهت کاهشِ این نقیصه، غلتک ها را سخت کاری سطحی می کنند. (یعنی تحت فرآبند یک سری عملیات حرارتی و … قرار می دهند)

این نوع رولبرینگ های با پسوند B متمایز می گردند.

برای مطالعه ی دیگر مطالب آموزشی و دانستنی گروه صنعتی آریا شایگان نادین، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

YouTube
LinkedIn
Instagram
Telegram
WhatsApp
X

منو