تسمه نقاله چیست؟

پیش از این در مقالات قبل مبحثی در مورد انواع مختلف تسمه ها را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون به بررسی نوع دیگری از تسمه ها که به تسمه نقاله مرسوم است، می پردازیم. برای درک دقیق تر که تسمه نقاله چیست؟ بهتر است ادامه ی این بحث را پیگیری نمایید. گروه صنعتی آریا شایگان نادین؛ برای داشتن اطلاعاتی دقیق تر از این محصول مهم و پرکاربرد، شما را به ادامه ی خواندن این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید.

تسمه نقاله چیست ؟

نوار پهن لاستیکی یا پلاستیکی متشکل از سه یا چند لایه ی متفاوت را تسمه ی نقاله conveyor belt می نامند. همانطور که از نامش پیداست این تسمه، مسئولیت حمل و انتقال بار را بر روی ریل های استوانه ای بر عهده دارد. سیستم تسمه نقاله شامل دو یا چند قرقره و یک حلقه متصل حمل وسایل می باشد. در واقع تسمه بدور قرقره ها می چرخد و باعث جابجایی و انتقال کالا می شود.

تسمه ها از یک یا چند لایه مواد تشکیل شده اند. بطور معمول تسمه ها دارای سه لایه می باشند. با این حال، مواردی وجود دارد که لایه های بیشتری نیز مورد نیاز است.

لایه های تسمه نقاله:

  • فوقانی

لایه ای است که کالا یا مواد مورد انتقال روی ان قرار می گیرند و بطور معمول از جنس پلاستیک فشرده، لاستیک، برزنت ضخیم و گاه فلزات ساخته شده اند.

  • مرکزی

وظیفه ی اصلی این لایه افزایش قدرت و دادن شکل به سیستم نقاله است و اغلب از جنس پارچه یا فلزی است که دارای تار و پود است. (گاه نیز از فولاد، پلی استر، نایلون، پنبه و آرامید نیز استفاده می شود)

  • تحتانی

این لایه نیز همچون لایه ی فوقانی از جنس پلاستیک فشرده، لاستیک، برزنت ضخیم و گاه فلزات ساخته شده است.

کاربرد تسمه نقاله

تسمه نقاله ها می توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند اما در فضای توزیع و انبار و همچنین در صنعت ساخت و تولید بسیار محبوب هستند. به دلیل سازگاری سیستم های نوار نقاله، آنها می توانند طیف گسترده ای از وزن ها، طول ها و وسایل های گوناگون را حمل کنند و قادر به استفاده در اکثر صنایع هستند. در بعضی موارد، تسمه های نقاله بسیار طولانی، برای حمل وسایل و کالاها نصب شده است.

انواع تسمه نقاله

با توجه به نوع کاربری و کاربرد صنعتی، دو نوع تسمه نقاله وجود دارد.

  • تسمه نقاله ها برای حمل مواد عمومی

این نوع تسمه نقاله برای حمل مواد، محصولات و وسایل در مسافت های کوتاه در محدوده ی یک ساختمان یا بین ساختمان ها استفاده می شود. از این تسمه ها برای جابجایی وسایل با وزن و حجم کم مانند جعبه های متحرک در داخل کارخانه استفاده می شود.

  • تسمه نقاله ها برای حمل مواد بالک

در این نوع تسمه نقاله باید حجم زیادی از کالاهای خام، مواد سنگین، مواد خشک یا فلزات را جابجا نمود. نمونه هایی از مواد بالک شامل مواد معدنی، سنگ معدن، زغال سنگ، شن و ماسه، سنگ و مواد شیمیایی، غلات، آرد و شکر و دیگر متریال های مصرفی است.

برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب آموزشی گروه صنعتی آریا شایگان نادین، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

YouTube
LinkedIn
Instagram
Telegram
WhatsApp
X

منو