روان کننده صنعتی چیست؟

یکی از مهمترین مواد مورد نیاز قطعات صنعتی، روان کننده ها می باشند. این مواد وجودشان در صنایع مختلف بسیار لازم و الزامی است. تا جاییکه حیات و کاکرد صحیح بسیار از قطعات صنتی و موتور های این صنایع مهم وابسته به استفاده و بررسی دوره ای روان کننده هاست. تنها یک روان کننده ی خوب (روغن، گریس و..) می تواند کارکرد بهینه تجهیزات ماشینی را تضمین کند. برای درک بهتر این نکته که: روان کننده صنعتی چیست؟ بهتر است ادامه ی این بحث را پیگیری نمایید. گروه صنعتی آریا شایگان نادین؛ برای داشتن اطلاعاتی دقیق تر از این محصول مهم و پرکاربرد، شما را به ادامه ی خواندن این مطلب مفید و معتبر دعوت می نماید.

روان کننده صنعتی

روان کننده ها Lubricants موادی هستند که به منظور کاهش اصطکاک، سهولت در فعل و انفعال و جلوگیری از فرسودگی قطعات بکار می روند. این مواد با ایجاد لایه ی نازکی بین قطعات، موجب نرمی حرکت می شوند. بسیاری از آسیب های پیش از اتمام عمر مفید قطعات صنعتی به دلیل عدم استفاده از روان کننده های نامناسب می باشد. بطور معمول روان کننده ها به سه صورت در تولید و بکار گرفته می شوند.

  • جامد:

گرافیت یکی از روانکار های جامد است که حالت پودری آن برای روان کنندگی بین اجزای متحرک ماشین آلات استفاده می شود. کاربرد این مواد در صنایع هوافضا، خودروهای نظامی و دریایی است.

  • مایع:

انواع روغن موتور خودرو، ترمز، سیلیکون، توربین، هیدرولیکی واسکازین ها. این نوع روغن بصورت مایع تولید و عرضه می گردد و مصارف گوناگون صنعتی دارد. شاید اگر بگوییم بیشترین حجم روان کننده های صنعتی را همین نوع روغن به خود اختصاص می دهد.

  • نیمه مایع:

گریس، که بطور معمول فقط در ماشین آلات، ابزارها یا تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. گریس روغنی است که در یک شبکه ی فیبری ذخیره می شود و مانند اسفنج عمل می کند.

انواع روان کننده های صنعتی:

  • گریس
  • انواع روغن: موتور، سیلیکون، مارین ترمز، هیدرولی

مزایای روان کننده ها

نقش اساسی این مواد صنعتی کاهش میزان اصطکاک بین سطوح ماشین آلات و دوام و افزایش طول عمر آنها است. این مواد برای اطمینان از حرکت صحیح و درست اجزای یک دستگاه به کار برده می شوند.

  • خنک کنندگی و کنترل دما
  • کاهش مقاومت الکتریکی
  • ضد فرسایش و خوردگی
  • ضد زنگ زدگی

البته مهم ترین و بیشترین کاربرد روان کننده های صنعتی به عنوان روغن موتور می باشد. که در صنعت خودروسازی و موتورهای داخلی احتراق استفاده شده و عملکرد و طول عمر بیشتری را برای آنها به ارمغان می آورد. از این رو استفاده ازاین مواد از لحاظ صرفه ی اقتصادی نیز حائز اهمیت است. یکی دیگر از ویژگی های مهم این مواد پایداری حرارتی است در واقع عدم شکست در دماهای بالا یکی از عوامل موثر در انتخاب آنها است.

نکته مهم: بهتر است از مخلوط نمودن روغن و گریس با یکدیگر بپرهیزید.

زیرا ممکن است یک یا چند خاصیت مفید خود را از دست می دهند.

برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب آموزشی گروه صنعتی آریا شایگان نادین، اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

YouTube
LinkedIn
Instagram
Telegram
WhatsApp
X

منو